23 april 2010

Tema Fredag ~Svenskt förr eller nu~

Tema Fredag vill denna vecka ha

Svenskt förr eller nu

Och denna veckan bryter jag lite mot reglerna och lägger in 2 bilder. För jag har hittat 2 stycken som är det absolutaste svenska saker jag kan tänka mig.
Och jag tycker nog att det är en på förr och en på nu.

002

Stekt strömming med dill.
Detta var nog en rätt man åt ofta förr. Jag som jobbar i äldreomsorgen ser hur många gamla älskar denna mat. Dels för den känns igen och dels för att det är så gott med hemmagjord “pärregröd” (potatismos) till och en klick lingon. Kanske något vår generation måste föra vidare. Min äldsta tjej var väldigt skeptisk till detta eftersom det var gräs emellan ;-).
 

016
Ja behöver jag skriva något till detta fenomen?
Jag tror knappt det men jag plitar ändå ner några ord.
För detta är väl ändå svenskt i nutid.

Fler bidrag hittar du HÄR

4 kommentarer:

Husbilen Credo sa...

Hejsan!
Ja du jag håller ned dig om strömmingen det är något de äldre går miste om.
IKEA finns visseligen världen över men det är ju verkligen svenskt.
Ha en bra fredags kväll!
LottaM

sinneskatten sa...

Strömming och potatismos som är så gott.Det var länge länge sedan jag åt det.

Marie-Louise sa...

Håller med dig om att strömming är svensk maträtt från förr, mina barn grinar illa åt den rätten medan jag tycker den är jättegod. Ikea behöver ingen kommentar, =) Ha en trevlig kväll.

Jah Hollis sa...

Stekt strömming heter ju stekt sill i Skåne och det äts nog rätt mycket fortfarande. Hemma hos föräldrarna i Småland kunde vi ofta ha stekt strömming med sötsur sås.
Denna rätt serveras tydligen då och då på servicehem här nere för i den stora dagstidningen Sydsvenskan gjorde sig någon ung journalist lustig över detta (stekt sill med sötsur sås ha-ha).
Jag antar att journalisten såg framför sig den röda sötsura sås som serveras på Kinarestauranger och aldrig hade hört talas om den svenska korintsåsen (med eller utan korinter).
http://receptfavoriter.se/recept/sillbullar-med-korintsas.html

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails