07 maj 2010

MusikOFotoautomaten ~Original+cover~

Veckans MusikOFotoautomaten är
Original+Cover

Och jag har inte varit med på någon vecka nu för jag har inte känt att jag haft något att ge.
Men denna veckan när jag såg temat blev jag varm om hjärtat;-).
Jag är nämligen väldigt förtjust i just cover. Dels tror jag att det beror på att det är väldigt roligt att avgöra vilken som är bäst, covern eller originalet.
Där finns så många bra coverskivor där ute men idag välde jag från följande coverskiva. Men jag måste slå ett slag för
Siouxsie & The Banshees också.  Dom är också en av mina favoriter vad gäller covers.
Men Placebo är underbara. Jag började lyssna på dom när dom kom och var nya. Jag kunde inte då slå fast om sångaren var kille eller tjej för då var han väldigt androgyn. Så nu när många lyssnar på dom och radio pratar om nya låtar har en annan lyssnat på dom i flera år.

Lyssna och njut. Avgör själva vilken som är bäst.
Cover eller original?

Jag lovar att jag kommer att förklara bilden sedan. Men jag vill ge er möjlighet att fundera lite. Ganska fyndigt tycker jag som vet hur jag tänkt ;-). 

005

Rond 1
Kate Bush V. Placebo

Jag har väldigt svårt att välja vilken jag gillar bäst av dessa. Ena gången är det Kate och andra Placebo. Så jag får väl säga oavgjort.

 

Rond 2
Pixies V. Placebo

Här vinner faktiskt Pixies för mig. Men det är bara med några millimeter för Placebos version är suverän den också.

Och sen kommer då min förklaring på bilden. Lova att ni inte skrattar ;-).
Ett Placebo är egentligen en effekt på ett läkemedel som uteblir eftersom den verksamma substansen inte finns. Används ofta i olika tester där vissa grupper får läkemedel med verksam substans och andra gruppen då får ett läkemedel utan. Tycker den grupp då som fick läkemedel utan att det hjälper för det läkemedlet är tänkt för är detta en Placeboeffekt.
Man kan och sa ofta tidigare att Placebo = Sockerpiller.

Och där har ni bilden
.
Äkta / falsk eller om ni vill original / cover.
Fyndigt va?

Fler bidrag hittar du HÄR 

7 kommentarer:

"Lillagul" sa...

Placebo´s version på Running up that hill var väldigt bra , men jag tror att jag gillar Kate Bush bäst i alla fall !
Har funderat en stund på din bild med sockerbitar och Panodil och min slutsats är att sockerbitarna ska föreställa sockerpiller som man kanske får istället för den riktiga sortens medicin vid medicinstudier. Ibland funkar ju sockerpiller lika bra som "riktig" medicin = Placebo effekten.
Trevlig helg !

B i r g i t t a sa...

Kate vann och koreografin gillar jag kanon :)

Den andra låten är inte i min smak men här gillade jag Placebo bäst.

Bilden var jättefyndig!!!!

http://foto.rudenius.se/post/2010/05/07/MusikOFotoAutomaten-e28093-Orginal-Cover.aspx

Anna tassar in.. sa...

Perfekt och väldigt fyndigt..

anemonen sa...

KB:s version är bäst tycker jag. Sedan har vi placebo mot panodil. Ja hjälper en sockerbit är det bra annars får jag ta en panodil. Trevlig bild.

Misswhatsit sa...

Bra låt! Kates version tycker jag är bäst.
Tänker på sockerpiller när jag ser din bild. (Placebo alltså):) Fyndigt!

MarySaintMary sa...

Åh, Placebo. Det känns som ett band jag borde lyssna på men aldrig kommit mig för. Så tack för påminnelsen :) Gillar Pixiescovern men som sagt, inget slår originalet!

Erik "Semlan" sa...

Hurra, Kate Bush är en favorit. Hon har sin stil och har en underbar röst. Så även om jag gillar Placebo, så vinner Kate rond ett för mig. Så när du kommer till cover två, en Pixieslåt. Tjaba! Pixies är ju grymma, kan någon göra gruppen rättvisa. Nää, inte i mina öron. Fast ditt foto var läckert med tanke på Placebo. Smart och det är verkligen inget fel på gruppen, men mot dessa orginallåtar förlorar de. Tycker covern på Pixies är ganska tråkig, inte omgjort så pass mycket som just Placebo skulle kunna gjort.
Kul val av grupper/artister! :-) Nu ska jag lyssna på Kate Bush på Spotify...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails